Malika Oud, een inspirerende zij-instromer, heeft haar weg gevonden in het onderwijs. Haar reis begon als onderwijsassistent op de Roald Dahl school in Zwaag, waar ze de kans kreeg om zelfstandig in de klas te werken. Na het afronden van haar opleiding tot onderwijsassistent aan dezelfde school, koos ze ervoor om breder opgeleid te worden en begon ze aan de opleiding HBO Pedagogiek.
Tijdens haar studie Pedagogiek deed Malika stage in het speciaal basisonderwijs en voortgezet onderwijs als leerlingbegeleider. Ondanks deze ervaringen kon ze het basisonderwijs niet loslaten en besloot ze de zij-instroom route via de iPabo te volgen. Deze route stelde haar in staat om direct voor de klas te staan en ontving daarbij subsidies van de overheid. Het voldeed aan haar behoefte om direct in de praktijk aan de slag te gaan.
Malika koestert een diepe passie voor het werken met kinderen. Ze hecht waarde aan het opbouwen van een sterke band met haar leerlingen, het begeleiden van hun ontwikkeling en het zien van hun groei. Daarnaast streeft ze ernaar om een gezellige en prettige sfeer in de klas te creëren, waarin ze
leuke activiteiten kan organiseren. Haar huidige functie omvat het lesgeven aan groep 5, maar ze begon haar carrière als zij-instromer in groep 8. Het samenwerken aan de eindmusical en het begeleiden van groep 8-leerlingen naar het voortgezet onderwijs maken het lesgeven in groep 8 extra bijzonder.
Tijdens haar zij-instroomtraject heeft Malika ook een jaar op een andere school gewerkt. Ze stond voor een klas van 31 kinderen met complexe problemen. Soms voelde het alsof ze meer bezig was met opvoeden dan met lesgeven. Hoewel het een uitdaging was, had ze deze ervaring niet willen missen.
Malika benadrukt het belang van het volgen van je passie voor het onderwijs. Het zij-instroomtraject is geen gemakkelijke weg. Je moet actief op zoek gaan naar een werkplek en het vereist doorzettingsvermogen. Maar als je er volledig voor gaat, is het de moeite waard.
Malika adviseert onderwijsorganisaties om geïnteresseerden de ruimte te geven om de sfeer te proeven en in de praktijk te ervaren wat het betekent om in het onderwijs te werken. Wellicht ontdekken ze een waardevolle collega in spe.
Met haar gedrevenheid en toewijding is Malika Oud een inspiratiebron voor (komende) zij-instromers.