Team ICU (I see you)

Een reis door de geschiedenis

Ik heb het genoegen gehad om te praten met Marieke Norbruis over: ICU (I see you) Ik zie jou. Marieke is één van de leden binnen het ICU team en werkt op de Pontonnier als administratief medewerker. En wat een enthousiasme en positiviteit heeft Marieke! Laat me jullie meenemen op een reis door de geschiedenis van ICU en waar ze nu staan.

Van geheim genootschap naar netwerk van medewerkers

Het begon allemaal in april 2015 als een soort geheim genootschap met een mysterieuze brief aan een aantal medewerkers. Van elke school werd er één collega benaderd om te kijken hoe we vanuit het klaslokaal, nog beter in verbinding konden komen te staan met het Pentakantoor. Met als doel: In gesprek komen met elkaar en te ontdekken wat er leeft en speelt, om goed onderwijs te kunnen geven.

Marieke is nu al zo’n 6 jaar betrokken bij ICU. ICU is vandaag de dag een netwerk van medewerkers in verschillende functies van verschillende scholen die bij elkaar komen om bevindingen te delen. Het bundelen van elkaars krachten, net als de onderlinge ontmoeting is ook een belangrijk aspect. ICU
organiseert activiteiten en samenkomsten voor alle medewerkers van Stichting Penta om de onderlinge verbinding en samenwerking te versterken. Het biedt ruimte om talenten te delen en zet zich dus actief in om van elkaar te leren en elkaar te ontmoeten. ICU gaat uit van mogelijkheden en plezier.

inspelen op de vraag van medewerkers

En met succes! De jaarlijkse Pentadag in oktober (studiedag) is al een groot succes te noemen en het is fantastisch om te zien dat er steeds meer collega’s betrokken raken bij deze dag.

Betrokkenheid is één zegt Marieke, maar inspelen op de daadwerkelijke behoefte van de medewerkers is waar ICU daadwerkelijk voor staat. Daarom vraagt het team van ICU regelmatig aan medewerkers om een enquête in te vullen. Om als ICU team te kunnen inspelen op de behoeftes. En met positief gevolg. Inmiddels worden er nu ook ICU middagen georganiseerd in november en maart. ICU blijft de medewerkers opzoeken om te vertellen wat er aangeboden wordt tijdens de ICU-middagen. Deze middagen zijn geen verplichting, maar de hoop is op steeds meer bereik, opkomst en enthousiasme.

van Penta Games tot kerstmarkt

Vorig jaar vond ook de 1e Penta Games dag plaats. De behoefte aan sport en beweging, het bewegend leren, was groot. Zo liet de enquête zien. Dus er komt een 2e Penta Games dag, welke gepland staat op vrijdag 12 mei as. Deze keer bij schoollocatie het Spectrum, die ook de inhoud voor haar rekening zal nemen. We zijn dus benieuwd wat we gaan beleven met elkaar.

En dat is niet alles! ICU organiseerde vorig jaar ook de succesvolle kerstmarkt met verschillende kramen en aanbieders van mooie producten. Op die manier konden medewerkers hun eigen kerstpakket samenstellen of weggeven aan het goede doel. Binnenkort bestaat Penta  25 jaar, het zou ons niet verbazen als ICU een spetterend jubileumfeest organiseert. Ook aan visie en ideeën ontbreekt het niet binnen ICU. Ze dromen stiekem al van een geweldige eindejaarsborrel in Oranje Buiten. En de verwachting is dat dit niet bij dromen alleen zal blijven.

delen is vermenigvuldigen

ICU is ook betrokken geraakt bij het verder vormgeven van het Penta intranet. Het platform om intern te communiceren met elkaar. Ook zal daarin ruimte komen voor de Penta Academie. De digitale kennisbank binnen Penta. Een werkgroep van verschillende collega’s is inmiddels samengesteld. Want delen is vermenigvuldigen.

Kortom, bij ICU geven ze veel en jij mag mee doen. Dus pak je rol!

Foto’s: ICU middag op de Ceder, 9 maart ’23