Lisette Bervoets, een van onze gewaardeerde onderwijsassistenten bij Stichting Penta, verdient een introductie. Op 22-jarige leeftijd vervult Lisette momenteel de functie van onderwijsassistent. Haar passie voor werken met kleuters gaat al lange tijd terug. Vanaf groep 3 van de basisschool wilde ze al juf worden, geïnspireerd door haar eigen juf Janneke. Hoewel ze aanvankelijk de PABO wilde volgen, besloot Lisette na overleg met Melissa, de schoolleider van de Wingerd, om te stoppen met de PABO en aan de slag te gaan als onderwijsassistent. Lisette geniet enorm van het werken met kleuters vanwege hun speelsheid en vrolijkheid. Hoewel dit in het begin niet haar voorkeur had, kan ze zich nu geen betere keuze voorstellen. Het werken met kleuters heeft echt haar hart veroverd. Op de Wingerd is Lisette de enige onderwijsassistent. Ze begeleidt kleine groepjes kleuters, biedt individuele begeleiding en daagt kinderen uit die snel nieuwe dingen oppakken.
Op dinsdag werkt Lisette op de BSO met een collega in de groep van kinderen van 8 jaar en ouder. Op woensdag en donderdag werkt ze met de andere groepen, voornamelijk met kinderen onder de 8 jaar. Het werken op de BSO biedt Lisette de mogelijkheid om de kinderen op een andere manier te leren kennen. Ze hebben de vrijheid om hun eigen activiteiten te kiezen, en Lisette voert altijd gezellige gesprekken met de kinderen. Lisette combineert het werken met kleuters op de Wingerd met haar werk op de BSO, omdat ze graag meer uren wilde maken. ’s Ochtends werkt ze met de
kleuters. Op woensdagochtend gaat ze naar de BSO. Op dinsdag en donderdag gaat ze na 14.30 uur naar de BSO.
Lisette heeft verschillende ontwikkeldoelen voor zichzelf gesteld. Ze wil graag verder studeren en meer met kleuters werken, hoewel ze nog niet precies weet hoe ze dit wil aanpakken. Ze heeft gemerkt dat het geven van individuele aandacht aan kinderen ervoor zorgt dat ze sneller groeien, en ze wil zich hier graag verder in ontwikkelen. Lisette wil kinderen de ruimte geven om zich op hun eigen manier te ontwikkelen en tegelijkertijd een sterke band opbouwen met de school waar ze voor werkt.
Lisette heeft bewust gekozen voor de Wingerd vanwege de geweldige sfeer en de goede samenwerking. Het is een echte dorpsschool waar iedereen goed samenwerkt en het erg gezellig is. Ze vinden daar de juiste aanpak en regelen alles goed. Hoewel het een grote school is met ongeveer 400 kinderen, zorgen ze ervoor dat elke groep als één geheel functioneert met gemiddeld 25 leerlingen. Lisette waardeert ook de ouders, die positief meedenken. Hoewel dit haar eerste school is, was het meteen een goede start, dus ze blijft voorlopig hier.
Als onderwijsassistent heeft Lisette geleerd om haar eigen pad te volgen, zelf dingen uit te zoeken en ervan te leren. Ze gelooft dat niet iedereen een leerkracht hoeft te worden in het onderwijs. Wat ze zo leuk vindt aan haar rol als onderwijsassistent, is de individuele begeleiding en de verantwoordelijkheid voor één kind in plaats van een hele klas. Ze leert alle kinderen van de school kennen, niet alleen die in één klas, en komt in contact met verschillende soorten kinderen van verschillende leeftijden.
Lisette is dol op haar rol als onderwijsassistent bij de kleuters op de Wingerd. Het is echt haar droombaan. Ze waardeert de speelsheid en vrolijkheid van kleuters enorm en geniet ervan om met hen te werken. Het biedt haar veel voldoening om individuele begeleiding te bieden aan kleine groepjes kleuters en hen uit te dagen.
Ze waardeert de vrijheid en keuzemogelijkheden die kinderen hebben binnen de BSO. Het is altijd gezellig om met de kinderen te praten en hen op een andere manier te leren kennen.
Ze is blij dat ze bewust heeft gekozen voor de Wingerd vanwege de goede sfeer, teamwork en betrokken ouders. Ze heeft een positieve kijk op de rol van een onderwijsassistent en waardeert de mogelijkheid om alle kinderen van de school te leren kennen.