Juf Didem: een leerkracht met passie, toewijding en TikTok

TikTok in mijn klas

Drie jaar geleden, na de eerste lockdown, moesten we de Cito-toetsen afnemen, maar de kinderen waren wat gestrest. De kinderen waren heel enthousiast over de meesters en juffen die actief waren op TikTok. Dat wilden zij ook met hun juf! Dit was het moment waarop TikTok tot leven kwam in de klas, zij het zonder dansjes. De leerlingen van groep 7 hebben hun eigen account aangemaakt en er zijn berichten geplaatst met relevante hashtags. Rond half 4 die dag ging het viral en kreeg Juf Didem onderweg naar huis al leerlingen die haar herkenden. Binnen de kortste keren had ze 10.000 volgers, waaronder leerlingen, ouders, PABO-studenten en toekomstige leerkrachten. De manier waarop er wordt gepost en de inhoud die wordt gedeeld, roept nostalgie op naar hun eigen schooltijd.

Juf Didem maakt ook realistische uitlegvideo’s die ouders kunnen helpen. Ze zijn luchtig, maar hebben wel een educatieve inhoud. Op deze manier brengt ze het onderwijs op een positieve manier onder de aandacht, ook op TikTok. Dankzij haar TikTok ontvangt ze nu ook e-mails waarin mensen haar bedanken voor haar inzet. Ze biedt zelfs oud-leerlingen en bekenden de mogelijkheid om een dagje met haar mee te lopen als snuffelstage. Er ontstaan verbindingen en echte interacties. Oud-leerlingen nemen ook de tijd om langs te komen, wat ze zeer waardevol vindt.

Toestemming van ouders is verkregen voordat Juf Didem berichten op TikTok plaatste toen ze nog leerkracht was van groep 7. Voor groep 5, waar ze nu lesgeeft, vindt ze het nog niet geschikt. Ze vindt de kinderen te jong. Het is erg belangrijk om kritisch te blijven kijken naar wat je deelt en wanneer.

TikTok in de klas en een nieuwe kijk op onderwijs

TikTok wordt dus ook tijdens de lessen in de klas gebruikt, waar Juf Didem lesgeeft. Actuele gebeurtenissen en onderwerpen die de kinderen raken, worden besproken. Grappige momenten worden ook gedeeld. Het leukste aan juf zijn, is het lesgeven zelf. Het is geen toneelspel, maar een echte situatie waarin ze plezier heeft. En via TikTok kan ze anderen laten meegenieten. Vanuit een ander perspectief wordt er naar het onderwijs gekeken.

Zou Juf Didem TikTok aanraden aan haar collega’s? Je moet er zelf een goed gevoel bij hebben. Op straat wordt ze herkend en dat maakt haar kwetsbaar. Mensen mogen een mening hebben. Ze krijgt veel positieve reacties, maar er zijn ook mensen die minder enthousiast zijn. Daar moet je tegen kunnen. Voordat ze met TikTok begon, heeft ze dit uitgebreid besproken met de schoolleiding en het bestuur, ook met betrekking tot AVG-veiligheid. Ze noemt geen namen en je ziet niet waar ze is.
Privacy, ook haar privacy, is belangrijk.

TikTok als visitekaartje voor het onderwijs

Als het gebruik van TikTok verboden wordt, vindt Juf Didem dat ook prima. TikTok is slechts een bijzaak. Het is een visitekaartje, een kijkje in het leven van een juf. Haar doelgroep zijn collega-leerkrachten in heel Nederland.

Samen sterker: delen, versterken en inspireren

Juf Didem staat open voor allerlei onderwerpen, zolang het maar respectvol is. Er is ook een vragenpot en er wordt soms gefilosofeerd over onderwerpen. Tips en trucs worden gedeeld, waardoor we elkaar kunnen versterken.

Het Spectrum: Juf Didem heeft zelf als kind op deze school gezeten. Ze heeft de PABO aan de Hogeschool van Amsterdam gevolgd en stages gelopen op scholen in Amsterdam. Op het Spectrum heeft ze haar LIO-stage gelopen en dat beviel heel goed. Ze zit sinds haar afstuderen op 20-jarige leeftijd, in het onderwijs en werkt nu al 8 jaar met veel plezier als leerkracht.

Passie en betrokkenheid vanuit haar familieachtergrond

Haar moeder komt uit een onderwijsfamilie. Het is nu heel fijn om gesprekken te voeren met haar moeder over het onderwijs. Haar moeder heeft haar PABO-opleiding in Turkije afgerond en toen ze in Nederland kwam, heeft ze binnen een jaar de Nederlandse taal geleerd. Daarna is ze gaan werken voor Stichting Penta en Talent. Ze was taalleerkracht, maar werkt nu als onderwijsassistent. Het is super fijn om dit met elkaar te kunnen delen.

Als leerkracht heeft Juf Didem een speciale kijk op het onderwijs. Haar ervaringen hebben haar gevormd en haar passie voor lesgeven versterkt. Het delen van haar ervaringen op TikTok heeft geleid tot verbindingen met collega-leerkrachten in heel Nederland. Ze is transparant naar ouders toe en creƫert een sfeer van eerlijkheid en betrokkenheid in de klas. Het onderwijs is haar leven en ze geniet elke dag van het lesgeven aan haar leerlingen.

Het onderwijs is een reis die ze met plezier bewandelt. Van haar opleiding aan de Hogeschool van Amsterdam tot haar stages en haar werk op verschillende scholen, elke stap heeft bijgedragen aan haar ontwikkeling als leerkracht. Ze is trots op haar achtergrond en blij dat ze haar passie voor onderwijs met anderen kan delen.
Als juf Didem is ze meer dan alleen een leerkracht. Ze vindt het een voorrecht om een bron van inspiratie te zijn, betrokkenheid te tonen en authenticiteit te laten zien aan haar leerlingen. Haar ervaringen en haar inzet voor het onderwijs hebben haar gevormd tot de leerkracht die ze vandaag
is. En ze is trots op wat ze heeft bereikt.

Het onderwijs is een dynamische wereld waarin elke dag nieuwe uitdagingen en kansen zich aandienen. Als leerkracht staat Juf Didem open voor verandering en is ze altijd op zoek naar manieren om haar leerlingen te inspireren en te motiveren. Het is haar passie om een positieve invloed te hebben op het leven van haar leerlingen en hen te helpen groeien en zich te ontwikkelen. Met haar ervaringen en betrokkenheid wil ze het onderwijs op een positieve manier onder de aandacht brengen en anderen inspireren. Samen kunnen ze het verschil maken en een blijvende impact hebben op het leven van hun leerlingen.

Een persoonlijke verbintenis met het onderwijs

Als leerkracht kijkt Juf Didem op een speciale manier naar het onderwijs. Er zijn talloze aspecten waar zij als juf mee te maken krijgt. Een van die situaties was de aardbeving in Turkije, nog niet zo heel lang geleden. Ze lazen in de klas erover tijdens Nieuwsbegrip. Deze aardbeving trof de stad waar haar ouders en grootouders woonden, het raakte haar dus persoonlijk. Het is een situatie die je doet nadenken over het leven. Het moedigt authenticiteit aan en het delen van ervaringen.

Haar ervaringen en passie

Onlangs heeft Juf Didem tijdens de laatste week van de meivakantie Turkije bezocht. Gaziantep, de stad van haar familie, is oud maar goed ontwikkeld. De gebouwen staan nog steeds overeind, maar de dorpen en steden in de buurt zijn echt verwoest door de aardbeving. Ze heeft de verwoesting met haar eigen ogen gezien. Het wegdek vertoonde nog steeds barsten en ze voelde zelfs naschokken van 5.2. Het was een confrontatie met de harde realiteit.

Ze wilde na deze gebeurtenis iets doen als school. Daarom hebben ze als team besloten om een sponsorloop te organiseren. Dit idee sloeg enorm aan bij de kinderen omdat het tastbaar en dichtbij kwam.

Wil je juf Didem ook volgen op TikTok? Ga naar juf Didem (@jufdidem) op TikTok.