Handig zeg, zo’n tool!

Onderwijs verbeteren kent vele vormen

Zeker weten! Bij Stichting Penta zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om ons onderwijs te verbeteren. En een van de nieuwste tools waar we ons op hebben gericht is Canva.

Voor wie Canva niet kent: Canva is een grafische ontwerptool die perfect is voor het maken van aantrekkelijke en effectieve visuele content. Met Canva kunnen onze leerkrachten in het klaslokaal afbeeldingen, presentaties, posters, infographics en meer maken en aanpassen, zonder dat er uitgebreide ontwerpvaardigheden voor nodig zijn. We zijn nu eenmaal niet allemaal autodidact.

Waarom het aansluit bij het onderwijs?

Een van de belangrijkste voordelen van Canva is dat het zeer gebruiksvriendelijk is. Leerkrachten hoeven geen grafische ontwerpers te zijn om het te gebruiken en er mooie dingen mee te maken. De interface is zeer intuïtief en het programma biedt tal van sjablonen, afbeeldingen, iconen en lettertypen die je kunt gebruiken om je ontwerpen naar een hoger niveau te tillen.
Het was daarom fijn dat de leerkrachten op de ICU middag bij de workshop Canva wegwijs werden gemaakt in deze tool. Het is namelijk een tool met veel mogelijkheden en dan is het fijn om een stukje basis mee te krijgen, zodat je kunt beginnen.

Canva biedt ook een bibliotheek met educatieve bronnen aan die door leerkrachten kunnen worden gebruikt. Deze bronnen zijn speciaal ontworpen om te worden gebruikt in de klas en bevatten sjablonen, grafieken en infographics die gemakkelijk kunnen worden aangepast aan verschillende vakken en leerstijlen.

Conclusie

Canva is een fijne tool die we onze leerkrachten niet willen onthouden. Het kan hun lesmateriaal verrijken en het lesgeven leuker en interactiever maken. Bij Stichting Penta zijn we enthousiast over de mogelijkheden die Canva biedt en we zullen zeker doorgaan met het verkennen van de vele manieren waarop we het kunnen gebruiken in ons onderwijs. Wat we in ieder geval al hebben ontdekt met elkaar, is dat Canva een tool is waarvoor geldt: oefening baart kunst. Dus wij ontwerpen vrolijk verder om ons onderwijs nog mooier te maken.