Interview: Dirk en Colin

Hoe het begon

Dirk is zijn loopbaan in het onderwijs gestart als stagiaire op de CA Potterschool en vanaf 21 maart 1977 gestart als bevoegd leerkracht 5e klas (groep 7).
Dirk is 66 jaar en was 21 maart j.l. 45 jaar in dienst.

Colin is vorig jaar als leerkracht (L10) begonnen op de Rank om een zieke collega te vervangen. Hij staat nu al weer zo’n 1,5 jaar op groep 6 en 8.
Colin is 23 jaar.

Op de vraag waarom gekozen voor het onderwijs?

Dirk: Het is gewoon ontzettend leuk. Je betekent echt iets voor de kinderen, leerlingen. Als meester van groep 8 begeleid je ze tevens naar de wereld die VO (voortgezet onderwijs) heet. Waarin je samenwerkt met de ouders. Intelligentie is mooi meegenomen, maar hoe een leerling zich emotioneel (EQ) ontwikkeld is vele malen belangrijker. Het leuke is toch ook wel dat oud leerlingen geregeld nog even langskomen. Kortom je bouwt een band op en als ik gezond blijf wil ik zeker nog wel 2 a 3 jaar doorgaan.
Colin: Werken in het onderwijs, betekent voor mij het beste uit mijzelf en anderen halen. Ik krijg gewoon energie van het werken met kinderen. Op deze school hebben we te maken met leerlingen waarbij niet alles vanzelf gaat en dan is je rol als meester misschien nog wel belangrijker. Er ontstaat een band, je raakt gehecht. In mijn stage op de Rank heb ik veel vrijheid gekregen en dit heeft het beste naar mij naar boven gehaald.

Hoe was jullie kennismaking? Was het liefde op het eerste gezicht?

Dirk: Ik heb veel stagiaires zien komen en gaan, maar Colin viel mij op. Colin zag gelijk wat er moest gebeuren. Hij stond daar als meester, hij had en heeft het in de vingers. Ik vind echt dat ik enorm bof met Colin nu als duo-collega. We vullen elkaar aan en er is wederzijds respect. Dus als het een keer schuurt dan komen we altijd weer tot elkaar. Ik leer van Colin. Colin is een enthousiaste collega die vakvolwassen is.
Colin: het was een positieve ontmoeting, we hebben sociaal een klik. Wat voor mij wel een voorwaarde is om goed te kunnen samenwerken. Dirk is de doener, ik ben van de puntjes op de i. Zo houden we elkaar scherp. Ik mocht gelijk werken aan de musical van groep 8 en vanuit mijn interesse voor theater een schot in de roos. Als perfectionist was het wel zoeken naar een goede balans in communicatie en overleg. Maar dit gaat nu goed, we weten elkaar te vinden. Mijn wens is toch wel om straks 5 dagen in 1 groep te kunnen staan, maar voor nu werkt dit goed.

Waar maken jullie je zorgen om?

Dirk en Colin waren het unaniem eens: tegenwoordig zijn kinderen dag en nacht online en op hun mobiel bezig en ouders doen dit ook en dit is een zorgelijke ontwikkeling. Communiceren doen we niet altijd meer met elkaar maar over elkaar. Mensen praten veel gemakkelijker respectloos naar elkaar als ze dat gemakkelijk op afstand kunnen doen.
Als school hebben we duidelijke afspraken gemaakt wanneer je wel en wanneer je vooral niet op je mobiel gaat. Als er les gegeven wordt, geen mobiel!
Op school hier hebben we het Rots & Water programma. De doelstelling is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf ) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om) bij kinderen en jongeren. Dit werkt erg goed. Nu de ouders nog 😉

Zien jullie de tekorten van leerkrachten nog als een probleem?

Beide geven aan hier op school er niet te maken te hebben, omdat de school een krimp laat zien. Wel benadrukken zij dat het heel belangrijk is om al in studenten, stagiaires te investeren. Dirk herinnert zijn eerste stage nog. Hij mocht werken met een hele leuke man, die zijn klas op orde had met een gezonde dosis humor. Hij was zo leuk voor de klas.
Colin is details gericht en mocht zijn 1e stage lopen naast een collega met diezelfde gerichtheid, dit werkte heel goed.
Stage is dus een heel belangrijk onderdeel in je carrière als leerkracht. Je legt hiermee de basis voor succes en dat men niet onnodig vroegtijdig afhaakt.
Zorg dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen, de basiszaken moeten op orde zijn, zorg voor een vast contactpersoon op school waar je nieuwe collega terecht kan bij vragen oid. Duidelijke communicatie is zeer belangrijk en zorg voor een goede veilige sfeer, de basis om elkaar echt beter te leren kennen. Geef ruimte aan die ander om dingen te mogen zeggen en te doen. Vergeet niet dit alles te doen met humor want een dag niet gelachen…

Gouden tip voor het werken in het onderwijs

Vergeet niet: werken als leerkracht is een roeping. Je moet flexibel en zichtbaar zijn. Perspectief kunnen bieden aan al die kinderen. Zorg dat je school goed op de kaart staat, de branding van je school is dus zeer belangrijk. Combineer vaker starters met ervaren leerkrachten, maar kijk goed naar de onderlinge chemie. Het gaat niet vanzelf, het is keihard werken en investeren in elkaar, in de kinderen en tegenwoordig ook in de ouders.
We doen het samen!