Het verhaal van Emma

Creatief, innovatief en kwalitatief goed

 

Ons doel is helder: het faciliteren van creatief, innovatief en kwalitatief goed onderwijs, waarin Emma centraal staat. Emma is 4, 7 of 11 jaar oud. Emma is Maarten, Lucy, Youssef of Manon. Emma is ieder kind op iedere Penta-school.

Emma is uniek en talentvol. Bij al onze scholen krijgt zij onderwijs dat aansluit op haar talenten en dat een goede voorbereiding biedt op het leven en werken in de 21ste eeuw. 

De Noodzaak

Alle Emma's die in 2018 een start maken met hun onderwijstraject zijn 4 jaar oud. Gemiddeld duurt een onderwijsroute ongeveer 20 jaar. Rond 2038 gaan deze kinderen dus werken en zullen ze op eigen benen gaan staan. We weten niet hoe de wereld er tegen die tijd uit ziet. We weten wel dat het tempo waarin de samenleving verandert intens hoog is. Dit zien we in nieuwe manieren van communicatie, nieuwe technieken, nieuwe inzichten op samenleven en samenwerken.

 

De complexe uitdaging 'Emma' voor te bereiden op het samenleven en samenwerken in een voor ons onbekende toekomst ligt met name in de basisvorming; het basisonderwijs. Wij zijn ons ervan bewust dat we daar moderne, op maat gemaakte en activerende leermethoden bij moeten inzetten. Onderwijs waarbij het leerproces van 'Emma' centraal staat (en niet alleen de opbrengst). Wij moeten 'Emma' de ruimte bieden te onderzoeken, te ontwerpen en te leren vanuit eigen interesses of talent. Ons onderwijs verschuift zo van zinvol naar betekenisvol. Daarmee is het een goede voorbereiding op leven en werken in de 21e eeuw.

 

We werken met echte mensen; echte kinderen en echte volwassenen. Elk met eigen mogelijkheden én beperkingen. Dit vraagt om maatwerk per kind én maatwerk voor elke professional binnen onze organisatie.

 

De scholen binnen Stichting Penta zijn divers met betrekking tot identiteit en pedagogische en didactische benadering. Wat ons bindt is onze grondhouding. Onze principes krijgen betekenis in onze praktij. We zetten ze in als leidraad bij onze beslissingen. We passen ze toe in interacties met Emma en met elkaar.

Lef, durf & moed

Die snel veranderende wereld vereist dat professionals binnen onze stichting vooruit moeten kijken, risico's moeten durven nemen en lef tonen. Kortom, een proactieve houding om maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen in concreet handelen.

 

Dit maakt dat we onszelf regelmatig de volgende vragen stellen:

  • Hoe willen we richting geven aan het leren door Emma, wat heeft Emma nodig?
  • Wat moet er voor haar georganiseerd worden?
  • Zijn wij bereid om bestaande werkwijzen en structuren ter discussie te stellen en met elkaar een richting in te gaan om het beste voor Emma te realiseren?
  • Wat wordt ieders rol in het leer- en ontwikkelingsproces van Emma en van onszelf als professional?

 

Onze uitdaging als bestuur van Stichting Penta is de juiste organisatorische voorwaarden scheppen. Te inspireren en reflecteren. Elkaar uit te nodigen om expertise te -er-kennen en in te zetten rond het organiseren van onderwijs voor Emma. Onze ambitie; Morgen beter dan vandaag!

Logo Penta


  • Stichting Penta
  • Maelsonstraat 28-d
  • 1624 NP HOORN NH
  • info@stichtingpenta.nl

 

Zoeken


 

PentAcademie | Bestuurskantoor | Bijzonder Onderwijs | Het verhaal van Emma | Vacatures | Locaties | Ons onderwijs | Toezicht | Medezeggenschap | Privacybeleid

 

Waar zijn we te vinden


 

Parkeren

De parkeergelegenheid aan de Maelsonstraat in Hoorn is zeer beperkt. Indien je met de auto komt, dan is het verstandig om deze op het transferium of in de parkeergarage van het ziekenhuis te parkeren. 

Copyright 2022 - Stichting Penta
Inloggen | Sitehand - Design website met CMS | Ziber - Website software | Wijn Design - Webdesign Alkmaar